Aan de hand van de volgende stappen wordt de volledige aanvraag behandeld.
Het Medisch Voorschrift wordt ingevuld door de arts, huisarts of specialist.
In dit formilier zal de arts enkele vragen over u invullen. De arts bekijkt hier voornamelijk 2 hoofdpunten:
A: Zijn uw beperkingen en uithouding zo uitgesproken dat u een mobiliteitshulpmiddel nodig heeft? B: Bent u bekwaam (fysisch en cognitief) om met een mobiliteitshulpmiddel te rijden.
Wanneer u de vereiste punten heeft, die bewijzen dat u nood heeft aan een scootmobiel of mobiliteitshulpmiddel, kunnen we het dossier verder opstarten.
In stap 2 maken wij voor u een afspraak met een Rolstoel Advies Team. Deze teams zijn meestal gekoppeld aan een ziekenhuis. Zij maken een functioneringsrapport op van uw toestand. Dit team van specialisten bekijkt de verschillende aspecten van uw aanvraag: zijnde fysiek, zithouding, cognitief, nood voor het medisch hulpmiddel, enz ...
Hierbij bepalen wij samen met u de juiste keuze van medisch hulpmiddel.
In overleg met U wordt de meest geschikte scootmobiel bepaald. Hier komen de verschillende aspecten aan bod van fysionomie (lengte, gewicht, eventuele beperkingen en aanpassingen), mogelijkheden in uw omgeving (rijden met de scootmobiel in huis en in uw omgeving), uw bewegingspatroon (veel of weinig buitenshuis rijden). Verder worden ook de verschillende scootmobielen, die in aanmerking komen, door u uitgebreid getest op ons testparcours (binnen en buiten) (Nieuwe baan 44a, 9111 Belsele).
Uiteraard wordt ook uw thuisomgeving onder de loep genomen zodat u de juiste mobility scooter in de beste omstandigheden kan gebruiken. U ondertekent een verklaring dat u de verschillende in aanmerking komende modellen heeft getest en dat een bepaald model scootmobiel u het meest geschikt lijkt.
Het volledige aanvraagdossier, dat bestaat uit voornoemde documenten, wordt door ons, in samenwerking met onze erkende verstrekker, naar de adviserend geneesheer van uw zorgkas gestuurd, voor akkoord.
De controle arts kan steeds een bezoek ter plaatse bij u uitvoeren om zich ervan te vergewissen dat het voorgestelde hulpmiddel wel het juiste mobiliteitshulpmiddel voor u is.
Na goedkeuring van het volledige dossier krijgt zowel u als wij, via onze erkende verstrekker, de goedkeuring om uw mobiliteitshulpmiddel/scootmobiel aan u te leveren.
Levering bij u thuis van de scootmobiel. Na goedkeuring van uw dossier leveren wij zo snel mogelijk de voorgestelde scootmobiel bij u af. U tekent het ontvangstbewijs af en u bent terug mobiel.
De volledige procedure kan een 3-tal maanden duren vooraleer men de scooter ontvangt.
Uiteraard begeleiden wij u graag bij uw dossier en houden we u steeds op de hoogte van de te nemen stappen of beslissingen. Kom gerust even langs en wij leggen graag van naaldje tot draadje nogmaals uit.
De uiteindelijke beslissing, of u wel of niet een scootmobiel toegewezen krijgt, ligt bij de adviserende geneesheer. Hij kijkt alle formulieren na en beslist aan de hand van alle gegevens waarover hij beschikt of het voorgestelde mobiliteitshulpmiddel/scootmobiel wel het meest geschikte hulpmiddel is. De controlearts doet dit in alle objectiviteit en neutraliteit, wij schikken ons steeds naar beoordeling van de arts.
Aangezien elk dossier individueel is, aangepast aan uw situatie kunnen wij uiteraard geen garantie geven op de uiteindelijke beslissing en uitkomst van het dossier. Er zijn zoveel individuele aspecten die meespelen bij de beoordeling van uw dossier dat een algemene uitspraak over tegemoetkomingen voor mobiliteitshulpmiddelen totaal onmogelijk is.
Als uw aanvraag goedgekeurd wordt, ontvangt u het gevraagde mobiliteitshulpmiddel, een elektrische scooter.
Wanneer u een negatief antwoord krijgt op uw aanvraag, heeft u steeds de mogelijkheid om zelf een scooter aan te kopen of eventueel een scooter te huren.
Vraag zeker naar onze speciale acties!
Het voornaamste doel van een scootmobiel is uw zelfstandigheid en mobiliteit terug te winnen.
Indien de weigering van een scootmobiel om cognitieve redenen is, behouden wij het recht om u geen scootmobiel te verkopen noch te verhuren.
Indien de klant, ons inziens onbekwaam is om zich op een veilige manier in het verkeer te verplaatsen is het onze plicht om u geen scootmobiel aan te bieden. Uiteraard gaan we samen zoeken naar een valabel alternatief doch deze voorwaarde is ons ingegeven vanuit het opzicht van uw veiligheid.
Disclaimer:
De besproken procedure en stappen zijn steeds mogelijk onderhevig aan aanpassingen. Wij stellen alles in het werk om u zo goed mogelijk te informeren doch kunnen onmogelijk aansprakelijk gesteld worden voor wijzigingen in de procedure, tijdsduur of voor beslissingen in een individueel dossier. Onze deontologie weerhoudt ons tevens om openbaar commentaar te geven over een individueel dossier.