De scooter wordt geleverd met onderhoudsvrije, verzegelde zuur-loodaccu's. Opgelet dit zijn geen startbatterijen als bij een wagen. De batterij die u nodig heeft voor een mobility scooter of seniorenscooter zijn “deep-cycle” batterijen.
De batterijen die nodig zijn voor een mobility scooter zijn niet zoals bij een wagen, een batterij waar u een hoge startimpuls nodig heeft, om de benzinemotor aan te zwengelen maar een batterij die langzaam, geleidelijk en langdurig energie dient te leveren zonder dat deze ondertussen opgeladen wordt.
De prestatie van de batterij wordt beïnvloed door de temperatuur, de ondergrond waarop u rijdt, de staat van de batterij, het gewicht van de gebruiker, enz...
De batterijlading display is slechts ter informatie en is het meest accuraat wanneer de scooter rijdt. Slechts dan is het effectieve niveau van de lading juist. Bij koud weer (vrieskoude) vermindert de prestatie (hoe ver u kan rijden met één oplaadbeurt) aanzienlijk. Hou hier rekening mee !
Het type batterijen die uw scooter heeft, bepaalt ook het type oplader.
Hoe zwaarder en groter uw batterijen, hoe zwaarder de oplader moet zijn. Voor de meeste type scooters is de output van 24V en 5 Amp voldoende. Bij de zwaardere types gaat u beter voor 8 Amp output.
De batterijen van de meeste scootmobielen zitten onder de zetel, ze zijn tevens beschermd door een batterijbak. Doordat de accu’s van een scootmobiel vrij laag zitten verhoogt dit de stabiliteit van de seniorenscooter doordat het zwaartepunt zo heel wat lager komt te liggen. Omvallen of kantelen van de mobilityscooter is dus zo bijna onmogelijk.
Sommige scootmobielen hebben uitneembare batterijen, dit zijn meestal scootmobielen die demonteerbaar zijn.
Om een lange levensduur van uw batterijen te garanderen, raden wij aan om de batterijen één lange oplaadbeurt te geven, ze volledig op te laden. Dit kan 6 tot 8 uur tijd in beslag nemen, doe dit best ‘s nachts, zodat u overdag ongestoord kan rijden.
Het is ook aangewezen de batterijen zo ver mogelijk leeg te rijden, vooraleer u gaat herladen.
Enkel in de winter, vooral bij koud en vochtig weer, als u weinig gebruik maakt van de scootmobiel, raden we aan om 1 keer/ 2 weken te herladen, ongeacht de indicatiestatus van uw batterijen.
Er zijn 2 dingen zéér slecht voor de batterijen van uw mobility scooter.
Indien u een probleem heeft met uw batterijen geef ons gerust een seintje en we kijken of we u kunnen helpen. info@ikblijfmobiel.be
De levensduur van een scootmobiel batterij is sterk afhankelijk van de wijze van opladen.
Het is echter mogelijk, dat u na een aantal jaren rijplezier met uw seniorenscooter merkt dat u minder ver kan rijden en dat de batterij toch volgeladen aangeeft.
Dit kan wijzen op slijtage, de batterijen dienen dan vervangen te worden. Een andere mogelijkheid is een slecht contact met de batterijen en de scootmobiel. Bij "ik blijf mobiel" controleren we eerst altijd de staat van uw batterijen alvorens ze te vervangen.
Meestal worden deze batterijen aangegeven onder het type van VLRA, AGM, GEL of deep-cycle batterijen.
Het betreft steeds droge of gesloten accu’s. Deze accu’s zijn ook volledig onderhoudsvrij. Wel moet je ze regelmatig opladen natuurlijk. De meest gebruikte accu’s zijn van het klassieke lood-zuur type. Er zijn al Lithium-ion batterijen van deze omvang 50 Amh tot 150 Amh doch velen onder u vinden deze prijzen nog steeds te duur. Wij houden u hier volledig op de hoogte en indien de prijzen drastisch zouden wijzigen nemen we uiteraard de Lithium-ion accu’s in ons assortiment op.
Voor de kleinere scootmobielen (opvouwbare) zien we deze batterijen wel reeds opduiken.
De gesloten (VRLA)- Cyclische accu voor seniorenscooters
VRLA = Valve Regulated Lead Acid accu. Dit systeem is een veiligheidsventiel zodat bij te hoge laadspanning en laadstroom er een beetje gas kan ontsnappen zodat de accu op zich niet kan ontploffen. Geen schrik dit is enkel maar een veiligheidsmaatregel. Zolang u de meegeleverde oplader gebruikt zorgt deze ervoor dat er geen te hoge laadspanning en laadstroom kan ontstaan. Bij onecht gebruik van een oplader of gebruik van een te zware oplader kan dit wel het geval zijn.
De AGM-accu voor mobility scooters
AGM of nog Absorbed Glass Mat. In deze accu’s is de elektrolyt (zuur) geabsorbeerd in een glasvezel met die geklemd is tussen de loden platen. De AGM-accu is geschikter voor het kortstondig leveren van stroom dan een gel-accu. Dus uitermate geschikt voor een scootmobiel die regelmatig kleine ritjes doet en niet telkens hoeft opgeladen te worden.
De GEL-accu voor mobility scooters
Bij een GEL accu is het elekrotyt als gel geïmmobiliseerd in de accu. Dit soort accu's zijn uitermate geschikt voor veelvuldig lange ritten. Bij regelmatig lange ritten worden de accu’s regelmatig "bijna" volledig leeggereden en vereisen een regelmatige langdurige oplaadbeurt. De GEL batterij is dus uitermate geschikt voor de grotere buitenscooters en als u heel veel en regelmatig lange ritten voorziet. De GEL batterij is iets duurder doch zal, in de juiste omstandigheden, langer een grotere capaciteit aankunnen.
Indien u meer details van deze types wenst neem dan even contact op en wij helpen u zeker verder met de nodige informatie. info@blijfmobiel.be